Varför blir jag nekad faktura/kredit?
Kredithantering, fakturor och delbetalningar sköts helt av Klarna. Det är de som avgör om du får handla via kredit hos dem eller inte. Vi har dessvärre ingen insyn i deras interna system och kan därmed inte ta reda på varför just du inte kan handla via kredit. Får du ett avslag så kan det bero på något av följande:
- Obetalda fakturor. Har du får många fakturor som ska betalas, så behöver du betala dessa först.
- Fakturor som gått till inkasso. Dessa ger stora varningsflaggor i deras system, då det innebär att fakturor ej betalas i tid.
- Betalanmärkningar. Har du ej betalat inkassokrav, eller har andra betalanmärkningar så kan du oftast inte handla hos någon betalaktör i Sverige på kredit.
- Plötsliga ekonomiska ändringar. Om du blir av med jobbet och din inkomst påverkas avsevärt, så kan detta dyka upp i kreditupplysningen. Du kan då få avslag om de anser att du ej har ekonomi nog att betala via kredit.
- Minderårig. Är du under 18 år så får du ej handla på kredit.
- Ingen inkomst. Har du ingen inkomst anses du ej vara kreditvärdig.
- Ovanligt köpbeteende. Har du köpt många saker på faktura eller delbetalning under en kort period, så kan du blockeras hos betalaktören då det finns misstanke om bedrägeri eller identitetskapning.
- Samma e-postadress/telefonnummer på flera olika personers beställningar. Om samma kontaktuppgifter har använts i olika köp, där det är helt olika personnummer som använts – så finns det en stor risk för bedrägeri och identitetskapning. I dessa fall blockerar betalaktören de personnummer som använts.
- Du har hemlig identitet. Detta gör att du inte kan handla online via ditt personnummer.
- Du har aktiverat UC Bedrägerispärr. Detta gör att ditt personnummer inte kan användas för kreditupplysningar, vilket även gör att fakturor nekas.
- Du har inget svenskt personnummer. För att handla inom Sverige hos oss behöver du ett svenskt personnummer.
Om du känner att inget av ovanstående punkter passar in på dig, så kan du kontakta Klarna här för att få reda på hur det ligger till och vad du kan göra för att få handla på kredit igen: https://www.klarna.com/se/kundservice/
Behöver du kolla om du har obetalda ordrar/fakturor/delbetalningar, vänligen logga in på https://app.klarna.com/to-do/to-pay/ med ditt mobila Bank-ID.
Uppdaterad: 2024-01-05