Meny

Inställt land:
Vapes.se Vapes.se logotype

Köp- & Leveransvillkor

Senast uppdaterad: 30 Oktober, 2021

Uppdaterad 2022-11-14

Avser köp via Vapes.se

Vapes Lidköping AB
559079-5265

Bekräftelse

Genom att du godkänner dessa köpvillkor och din order, uppstår ett bindande avtal. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post med information om beställningen. Vapes Lidköping AB reserverar sig dock från leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för kundens order. Kan vi inte leverera enligt orderbekräftelse kommer kund kontaktas om detta via e-post.

Åldersgräns

Vi tillämpar 18-års åldersgräns vid samtliga köp oavsett vara. Ålderskontroll sker i kassan och kräver därmed Mobilt BankID. Vid köp av produkter innehållandes nikotin, eller produkter som regleras av åldersgräns krävs legitimation/BankID för ålderskontroll även vid mottagande av försändelsen. Vi förbehåller oss rätten att kontakta polis vid misstanke om langning till minderåriga, då detta är olagligt enligt svensk lag från och med 1:a Juli 2017.

Betalningsalternativ

Alla betalningar hos oss går via Klarna.

Priser och avgifter

Alla priser som visas i butiken är I SEK. Vid köp inom EU, så visas samtliga priser inklusive moms/VAT (exempelvis 25% i Sverige) och är exklusive frakt. I kassan kan du se slutpriset för din beställning inklusive eventuella avgifter, moms och frakt. Vid köp via delbetalning eller faktura tar Klarna ut extra avgifter och eventuella räntor. Bor du utanför EU handlar du momsfritt från oss (exempelvis Norge). Om du bor i Norge, så kan du vid import som privatkund bli debiterad för tull & moms/mems av Tolletaten. Se Toll.no för mer information. Denna kostnad visas ej i kassan. Önskar du att vi delar upp din försändelse, vänligen kontakta oss direkt vid beställningen.

Fraktavgifter

Fraktavgiften som tas ut visas i kassan i samband med beställningen.

Orderbekräftelse

Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din e-post. När din beställning är packad och inlämnad för leverans får du ett SMS eller e-postmeddelande som innehåller eventuellt kollinummer på din försändelse.

Leveranser

Vi levererar till privatpersoner över 18 år i de länder som visas i kassan. Om samtliga beställda varor finns i lager så skickar vi normalt din order inom 1-3 vardagar (fraktbolagets leveranstid tillkommer).

Om din order innehåller restnoterad kan vi delleverera din order. Vi kontaktar dig om så är fallet. Kvarvarande artiklar skickas utan extra kostnad så fort de finns i lager. Du som konsument har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid vid försening.

Under och kort efter Black Friday/Week/Weekend, långhelger, högtider och röda dagar kan leveransen ta något längre tid, då det kan innebära förseningar hos fraktbolagen.

Frakt/leveranssätt inom Sverige

PostNord Varubrev (Brevlåda/till dörr)

Varubrev är det billigaste alternativet men är inte spårbart. Vänligen notera att detta leveranssätt inte är tillgängligt för flera segment inom e-cigaretter och inte heller för produkter som innehåller nikotin. Detta på grund av nya krav från Folkhälsomyndigheten 2024.

  • Spårning: Nej
  • Levereras till: Brevlåda om det får plats, annars postombud.
  • Leveranstid: Normalt 1-3 vardagar efter inlämning
  • Avisering via SMS/E-post: Ja
  • Kräver beställarens legitimation: Nej
  • Max orderkostnad: 499 kr. Överstiger ordern 499 kr inaktiveras detta leveranssätt. Detta på grund av att leveranssättet är oförsäkrat. Över 500 kr blir istället MyPack Collect gratis.
  • Maxvikt: 2 kg. Överstiger order 2 kg inaktiveras detta leveranssätt.

PostNord MyPack Collect (Uthämtningsställe, serviceställe/paketskåp)

MyPack Collect är ett tryggt och säkert fraktalternativ med full spårning. Legitimation krävs för ålderskontroll. Installera PostNords app för att följa din försändelse.

  • Spårning: Ja
  • Levereras till: Utlämningsställe (serviceställe/ombud eller paketbox)
  • Leveranstid: Normalt 1-3 vardagar efter inlämning, vanligtvis dagen efter inlämning
  • Avisering via SMS/E-post: Ja
  • Kräver beställarens legitimation: Ja, för ålderskontroll

PostNord MyPack Home (Hemleverans)

Få din försändelse hemlevererad till dörren på bestämd dag och tid. Legitimering krävs för ålderskontroll. Vi rekommenderar att installera PostNords app för att få mer kontroll över leveransen.

  • Spårning: Ja
  • Levereras till: Dörren. Går till utlämningsställe (serviceställe/ombud eller paketbox) vid misslyckat leveransförsök.
  • Leveranstid: Normalt 1-2 vardagar efter utskick eller enligt överenskommelse med PostNord.
  • Avisering via SMS/E-post: Ja
  • Kräver beställarens legitimation: Ja, för ålderskontroll

Budbee Home (Hemleverans)

Få din försändelse hemlevererad till dörren på bestämd dag och tid. Legitimering krävs för ålderskontroll. Vi rekommenderar att installera Budbees app för att få mer kontroll över leveransen.

  • Spårning: Ja
  • Levereras till: Dörren.
  • Leveranstid: Normalt 1-2 vardagar efter utskick eller enligt överenskommelse med Budbee.
  • Avisering via SMS/E-post: Ja
  • Kräver beställarens legitimation: Ja, för ålderskontroll

Budbee Box (Uthämtningsställe, paketskåp)

Få din försändelse smidigt levererad till en paketbox. Legitimering/BankID krävs för ålderskontroll vid hämtning. Vi rekommenderar att installera Budbees app för att få mer kontroll över leveransen.

  • Spårning: Ja
  • Levereras till: Det paketskåp du väljer i kassan.
  • Leveranstid: Normalt 1-2 vardagar efter utskick.
  • Avisering via SMS/E-post: Ja
  • Kräver BankID: Ja, för ålderskontroll.

Returer

Kontakta oss alltid innan du skickar tillbaka en försändelse för ånger. Enklast gör du detta via vårt returformulär, eller genom att maila oss på kontakt@vapes.se. Returer ska skickas som paket eller brev. Returer får inte skickas mot postförskott. Skicka alltid med faktura/följesedel, retursedel och ange returorsak. Returnera produkterna väl förpackade i emballage utöver originalförpackning, för att förhindra transportskador.

Returadress

Om du vill returnera en vara, ska du alltid kontakta oss innan för att returen ska vara giltig. Vår returadress är följande:

Vapes Lidköping AB
Lindhagsgatan 7A
531 40 Lidköping
Sverige

Vi rekommenderar dock att alltid kontakta oss för att få en retursedel.

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar utav oss. Ångerfristen börjar löpa när du mottagit din vara. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den är i samma skick som när den skickades, betalar vi inom 14 dagar tillbaka det belopp du betalt för varan. Se längre ner för specialfall för värdeminskning och vad som ej godkännes vid ånger.

Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka en försändelse för ånger. Enklast gör du detta via vårt returformulär, eller genom att maila oss på kontakt@vapes.se.

Returnerade varor ska vara i oförändrat skick. Du som kund står för porto när du returnerar en vara via din ångerrätt. Paketera varan väl eftersom du som kund har ansvar över produkten tills den når oss. Vid retur av en hel order återbetalar vi även fraktkostnaden och eventuell fakturaavgift som debiterades vid köpet. Vid retur av delar av en order återbetalas inte fraktkostnaden eller fakturaavgiften.

För produkter där ytterförpackningar saknas eller har skadats/modifierats av kund på ett sätt att de inte längre följer Folkhälsomyndighetens krav på märkning, är värdeminskningen 100% då vi inte längre kan sälja produkten vidare. Var därför alltid försiktig om du öppnar produkternas förpackningar.

I följande fall är värdeminskningen 100% på grund av hygien- & säkerhetsskäl, vilket innebär att ånger kommer att nekas:

  • E-juice, snus/nikotinpåsar och engångs e-cigaretter (disposables) med bruten försegling eller skador orsakat av kund.
  • Podsystem, poddar, clearomizers/tanks, e-cigaretter och andra produkter med vätskebehållare om kund har fyllt på med någon vätska eller annan substans.
  • Poddar/coils (förbrännare & påfyllningsbehållare) där någon av förseglingarna har brutits. Då de resterande eventuellt coils/poddar som fortfarande är förseglade inte längre går att sälja, kan vi inte acceptera ånger för detta. Det är nämligen lagkrav att vi måste sälja produkterna exakt så som de är anmälda i produktanmälningarna till EU-CEG. Skickar vi exempelvis ett 5-pack av coils till dig, men får tillbaka 4 st (eller 5 st men med en eller flera brutna förseglingar), är produkten därmed obrukbar för vidare försäljning, då de måste säljas i 5-pack.

Följande produkter klassas som livsmedel och har därmed 100% värdeminskning (omfattas ej av ångerrätt):

  • Essenser (aromer)
  • Koncentrat
  • Basvätskor

Garanti & reklamation

Kontaktar oss omgående om du märker att din vara skulle vara defekt. Returer måste skickas kompletta med originalförpackning och allt medföljande innehåll. För produkter som är trasiga på grund av felaktig användning eller har självförvållade skador gäller inte någon garanti. Garantin är helt personlig och gäller endast för beställaren. Garantin gäller inte på våra förbrännare (coils) och e-juicer då dessa är förbrukningsvaror. Vi som butik ansvarar för ursprungliga fel på varan i tre år från inköpstillfället. Ursprungsfel är exempelvis fabrikationsfel som gör att produkten inte fungerar som utlovat. Du som konsument skall från att felet upptäcks inom skälig tid reklamera produkten till oss. Reklamation inom två månader räknas alltid som skälig tid.

Kontakta oss alltid innan du skickar tillbaka en försändelse för ånger. Enklast gör du detta via vårt returformulär, eller genom att maila oss på kontakt@vapes.se. Returer ska endast skickas som paket eller brev efter att vi har mottagit din reklamation och vara framme hos oss i bra skick inom 14 dagar.

Det är fraktfritt att göra en reklamation när du använder vår returfraktsedel, som vi skickar till din brevlåda eller till din e-postadress beroende på hur du önskar mottaga den. Vill du hellre returnera varan självbekostat för att snabba på ärendet, behöver du först informera oss om detta då vi behöver spårningsinformationen. Vid självbekostad retur behöver försändelsen vara spårbar och ansvaret att försändelsen kommer tillbaka till oss ligger hos dig som kund, därför rekommenderar vi att istället använda våra returfraktsedlar. Får ej skickas mot postförskott.

Har vi gjort ett nyutskick (utskick av ersättningsvara) men inte mottager returen från kunden inom skälig tid (om ingen annan överenskommelse), så förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för varans kostnad. Skulle den returnerade varan vara slut i lager när den returneras vid garanti, förbehåller vi oss rätten att erbjuda en likvärdig produkt som ersättning i överenskommelse med kund.

Garanti- & reklamationsrätt på moddar, startkit innehållandes moddar, vågar, batteriladdare och liknande varor som ej ska skruvas upp slutar gälla om du skruvar upp dem eller limmar delar. Produkter som synligt modifierats bryter mot garanti- & reklamationsrätten. Vid användning av annat än e-vätska (andra preparat, eller torra ingredienser) i vätskebehållare/e-cigaretter/pods/tanks/clearomizers/startkit hävs reklamationsrätten då produkterna endast är ämnade att användas med e-vätskor.

Kontakta oss alltid innan du skickar tillbaka en försändelse för reklamation. Enklast gör du detta via vårt returformulär, eller genom att maila oss på kontakt@vapes.se.

Saknade varor eller felleverans

Saknade varor eller felleverans skall anmälas till oss inom 7 dagar från och med leveransdatum. Vid fellevererad vara är det viktigt att du inte använder varan, då du inte kan reklamera den efter detta.

Outlösta/outhämtade paket

Om du inte hämtar ut de varor du beställt debiterar Vapes Lidköping AB kunden en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen och som PostNord fakturerar oss för vid retur, f.n. 250:-. Innan denna avgift är betald kan du tyvärr ej beställa nya varor.

Denna avgift avser fraktsätten PostNord MyPack Collect och PostNord MyPack Home.

Giltighetstid och fel i publicering

Vi reserverar oss för prisjusteringar, prisfel, lagerförändringar och eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren, nätverk och servrar. Vi förbehåller oss rätten att korrigera produkttexter, bilder och priser som skrivits eller tryckts felaktigt på webbplatsen eller i tryckt material. Vi reserverar oss för att vissa varor kan utgå eller slutförsäljas. Vi förbehåller oss även rätten att kontakta beställaren för korrigering av pris i efterhand om vi angett ett felaktigt pris på en produkt.

Kontroll av varor

Vid vissa tillfällen gör vi stickprovskontroller av våra produkter för att försäkra oss om att vi endast säljer autentiska varor. Vi är noga med att aldrig sälja några kopior, därför kan det vid få tillfällen medfölja verifikationskoder som redan är skrapade samt öppnade förpackningar. Ingen vara har blivit använd, utan endast kontrollerad.

Tvister

Vid eventuella tvister är vårt mål att alltid komma fram till bästa möjliga lösning för ärendet. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN.

Behandling av personuppgifter

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter, vänligen besök vår integritetspolicy.

Force majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Ändrat förfogande (PostNord)

Om du av någon anledning behöver utöka liggetid eller vill låta någon annan hämta ut din försändelse, så går detta att lösa så länge du har valt fraktsättet MyPack Collect eller Rekommenderat Brev – samt ej har beställt via faktura eller delbetalning. Den nya personen måste uppvisa legitimation i form av bild bifogat i mailkonversation med oss så att vi kan verifiera att denne är över 18 år. Har du beställt via faktura eller delbetalning, så tillåter vi inte byte av mottagare. Prislista för ändrat förfogande:

  • Förlängd liggetid till 30 dagar: 220 kr
  • Ändring av mottagare (samma adress): 180 kr
  • Ändring av adress (samma mottagare): 220 kr

Dessa avgifter avser PostNords priser som de debiterar oss för.

Övrig information

Våra köpvillkor är komplement till Konsumentköplagen (KKL) och Distansavtalslagen. För frågor, kontakta oss via e-post på kontakt@vapes.se. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm. Konsumentverket.se ARN.se